De spannende gevechten op de golfbaan tussen Tiger Woods en Phil Mickelson zijn legendarisch, maar buiten de golfbaan legt Woods het af tegen zijn rivaal.

Tiger Woods, de eerste man die dankzij zijn sport miljardair werd, was ooit de droom van iedere reclamemaker. Maar van zijn smetteloze imago is weinig over na tal van buitenechtelijke affaires. Uiteindelijk leidde dat tot een scheiding van zijn echtgenote Elin Nordegrin.

Ook op de baan ging het niet lekker. De voormalig nummer één van de wereld won tweeënhalf jaar geen enkel toernooi. Op 25 maart was het eindelijk weer eens raak toen Woods de Arnold Palmer Invitational op zijn naam schreef.

Marketingobject

Woods lijkt sportief omhoog te krabbelen uit het dal, maar het hem nog niet meteen gewild als marketingobject, zo blijkt uit onderzoek van Nielsen.

Woods is verreweg de bekendste golfer: 73 procent van de ondervraagden geeft aan hem te kennen. Maar slechts 17 procent zegt dat ze de 14-voudig majorwinnaar mogen. En Woods komt helemaal niet over alsof hij met beide benen op de grond staat. Slechts 3 procent vindt hem nuchter overkomen.

De grote rivaal van Woods, Phil Mickelson, daarentegen, valt beter in de smaak. 52 procent van de ondervraagden heeft een goed gevoel bij hem.

Kijkcijfers

Beide golfers staan garant voor hoge kijkcijfers. De winst van Mickelson bij het Masters Tournament in 2010 trok 13,7 miljoen kijkers, terwijl in 1997 15,8 miljoen mensen zagen hoe Tiger hetzelfde toernooi voor het eerst won.

Hoewel Woods nog steeds een aansprekende naam is, blijft hij bij het publiek impopulair. Misschien dat een vijfde titel bij het Masters Tournament, dat komend weekend wordt gehouden, daar verandering in kan brengen.